Vladimir Ghițulescu – Director General, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Transport Public București-Ilfov
Unul dintre principalele obiective ale asociației vizează crearea unui sistem integrat de transport public la nivelul regiunii București-Ilfov adecvat tuturor categoriilor de călători, adaptat nevoilor de deplasare ale cetățenilor, asigurând în același timp o eficiență economică a serviciului oferit.
TPBI, prin implementarea măsurilor și proiectelor de investiții prevăzute în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă București – Ilfov 2016-2030 și alte documente strategice aprobate la nivel european, național și regional, cât și prin acțiuni permanente pentru îmbunătățirea serviciului de transport public integrat oferit cetățenilor regiunii, vizează schimbarea modului de deplasare de la autoturism personal către mijloacele de transport public.
Avem un parteneriat atât cu mediul academic, cât și cu ADR-BI în vederea găsirii soluțiilor de finanțare. Avem foarte multe proiecte. Noi, ca și TPBI (Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Transport Public București-Ilfov), preferăm să facem și după aceea să vorbim despre ceea ce am făcut. Concret, vrem să creionăm proiectele în interiorul asociației, după care le promovăm, iar în momentul în care devin finanțabile, atunci preferăm să le facem publice. Exact asta am și făcut în ultimi doi ani de zile de când ne-am dezvoltat mai mult pe partea de proiecte, a declarat Vladimir Ghițulescu – Director General TPBI, în cadrul Videoconferinței Mobility-as-a-Service în România, organizată de ARSC.
Astfel, printre măsurile implementate la nivelul Asociației, care sunt în permanentă analiză, se regăsesc următoarele:
- reorganizarea permanentă a rețelei de transport public, inclusiv a liniilor de noapte, pentru adaptarea la cererea de transport;
- colaborarea cu autoritățile din regiunea București-Ilfov în vederea asigurării unei politici tarifare la nivelul regiunii, integrate chiar și cu modurile de transport ce nu sunt în competența directă a TPBI – metroul și trenul metropolitan;
- elaborarea de către TPBI a unei aplicații de gestionare a petițiilor în mediul online, care acoperă toată regiunea și este aplicabilă tuturor primăriilor și operatorilor de transport public;
- implementarea benzilor unice în diverse zone ale Capitalei;
- pregătirea documentațiilor de finanțare nerambursabilă în vederea înnoirii parcului de vehicule, digitalizarea serviciului de transport public;
- colaborarea cu primăriile de sector, poliția rutieră și polițiile locale de sector în vederea adoptării de măsuri imediate pentru fluidizarea traficului și prioritizarea transportului public cu mijloacele existente, eliminarea obstacolelor din stații și a parcărilor ilegale;
- colaborarea cu Municipiul București, Consiliul Județean Ilfov, cu primăriile de sector și celelalte localități din Ilfov în vederea pregătirii de proiecte pentru accesarea de fonduri europene: informare dinamică pentru călători, modernizarea sistemului de semaforizare inteligentă, achiziția de vehicule nepoluante, introducerea serviciilor de tren metropolitan etc.;
- inițierea demersurilor pentru preluarea activității comerciale și de taxare în competența TPBI;
- intensificarea eforturilor de monitorizare a calității serviciului prin verificările efectuate pe teren de echipele TPBI în ceea ce privește condițiile de călătorie (igienizare, funcționarea echipamentelor din dotarea flotei etc);
- intensificarea relației directe de comunicare cu cetățenii, atât prin site-ul propriu, cât și prin rețelele de social-media.
Prin toate aceste acțiuni și prin altele ce vor urma, sperăm să transmitem cetățenilor regiunii mesajul că lucrăm pentru a oferi servicii de transport public din ce în ce mai bune, mai sigure, că timpii de parcurs cu transportul public vor scădea și că transportul public trebuie luat în considerare ca fiind cea mai bună alternativă de transport zilnic.
În același timp, acordăm foarte mare atenție pentru îmbunătățirea transportului public în condițiile actuale și ținem cont de nevoile reale ale societății. De asemenea, avem în vedere și acest MaaS mixt dintre transportul public și transportul alternativ. Avem o gândire pentru acesta și chiar lucrăm cu împreună cu colegii noștri și cu partenerii, inclusiv ONG-uri, pentru a găsi soluții la această problemă extrem de importantă. Lucrând la acest mix reducem poluarea, reducem timpii de așteptare în trafic etc.
Extras preluat din cadrul Videoconferinței Mobility-as-a-Service în România, organizată de ARSC, în data de 7 Septembrie 2022.